کمپوت گلابی


خیلی خوب است هر از گاهی میوه هایی که داخل یخچال باقی ماندن را کمپوت کنیم تا علاوه بر اینکه از خراب شدن آن ها جلوگیری می کنیم از خواص بی نظیر میوه ها هم بهره مند شویم. به نظر من یکی از خوشمزه ترین کمپوت ها، کمپوت گلابی است حتی گاهی خوشمزه تر از خود گلابی هم هست چون بافت آن خیلی لطیف است، پس به جای اینکه کمپوت های کارخانه ای را که مملو از مواد نگه دارنده هستند را بخریم خیلی راحت کمپوت های خوشمزه را در خانه بپزیم و از خوردن آن ها لذت ببریم.

 

 

مواد لازم برای تهیه کمپوت گلابی :

  • گلابی              ۴ عدد
  •  شکر               ۳ قاشق غذاخوری
  •  گلاب               ۱ قاشق غذاخوری
  •  سرکه              ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو طبیعی     ۱ قاشق غذاخوری


 

طرز تهیه کمپوت گلابی :
ابتدا باید گلابی ها را پوست کنده و آن ها را به ابعاد دلخواه ببریم دقت کنید که پوست و قسمت دانه ها کاملا جدا شوند.

دو لیوان آب و دو قاشق سرکه را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و هر کدام از گلابی ها را که پوست کندیم و خرد کردیم فوری داخل کاسه مخلوط سرکه و آب می گذاریم تا تغییر رنگ ندهند. سرکه باعث می شود تا گلابی ها کدر نشوند.

حالا داخل یک قابلمه یک لیوان آب، شکر و آبلیمو را می ریزیم و آن را هم می زنیم تا شکر کمی مخلوط شود و حرارت را هم متوسط می کنیم. می توانید مقدار شکر را هم بر طبق ذائقه تان کمتر یا بیشتر بریزید.

بعد گلابی ها را که حدود دو الی سه دقیقه داخل مخلوط آب و سرکه ماندند از کاسه خارج می کنیم و آن ها را می ریزم داخل قابلمه و در قابلمه را هم می بندیم تا گلابی ها نرم شوند و بپزند. دقت کنید که مخلوط آب و سرکه داخل کاسه را باید بریزید دور و فقط گلابی ها را داخل قابلمه بریزید.

گلابی ها خیلی زود و حدود یک ربع الی ۲۰ دقیقه ای می پزند و نرم می شوند و اگر بیشتر روی حرارت بمانند شکلشان را از دست می دهند. پس گاهی آن ها را چک کنید و وقتی به حد دلخواهتان نرم شدن دیگر کمپوت حاضر است در یکی دو دقیقه نهایی گلاب را هم اضافه کنید تا کمپوت تان مزه دار شود.

در این مرحله اگر دوست داشتید شربت کمپوتتان غلیظ تر باشد می توانید گلابی ها را در بیاورید و بگذارید شربت کمی بجوشد تا غلیظ شود. البته به نظر من شربت کمپوت هر چقدر رقیق تر باشد کمپوت دلچسب تر است.

حالا کمپوت ما حاضر است و باید اجازه بدهید تا سرد شود و بعد از سرد شدن می توانیم داخل ظرف در بسته بگذاریم و آن را درون یخچال نگهداری کنیم و وقتی خوب خنک شد سرو کنیم. نوش جان


 

منبع : 2nafare.com