اکثر کاربران قبل از ارتقای گوشی خود تا حدود دو سال از آن استفاده می‌کنند و مطالعات جدید نشان داده است که یک کاربر معمولی بعد از 22.7 ماه تصمیم به ارتقای گوشی هوشمند خود می‌گیرد.

روند ورود گوشی‌های هوشمند پر زرق‌وبرق به بازار در این روزها چنان سرعتی گرفته است که برخی‌ها بعد از یک یا دو هفته بعد از خرید یک گوشی، وسوسه عوض کردن آن به سراغشان می‎‌آید. این روند عرضه گوشی‌های هوشمند به بازار تعلق‌خاطر مشتریان به گوشی‌هایشان را تحت تاثیر قرار داده است.

۵ نشانه‌ای که به شما می‌گوید باید گوشی‌ نو بخرید!

اما جالب است بدانید که اکثر کاربران قبل از ارتقای گوشی خود تا حدود دو سال از آن استفاده می‌کنند. مطالعات جدید نشان داده است که یک کاربر معمولی بعد از 22.7 ماه تصمیم به ارتقای گوشی هوشمند خود می‌گیرد. اما واقعا باید چگونه بفهمیم که زمان ارتقای گوشی‌مان فرا رسیده است و باید آن را با نمونه جدیدتر تعویض کنیم؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت.

گوشی شما آخرین نسخه از سیستم‌عامل را اجرا نمی‌کند

 

گوشی‌های اندرویدی معمولا تا دو سال پس از عرضه، آپدیت‌های نرم‌افزاری خود را دریافت می‌کنند. بنابراین وقتی‌که شما یک گوشی گلکسی سامسونگ خریداری می‌کنید، انتظار دارید که دو نسخه بعدی اندروید را روی دستگاه خود داشته باشید. البته باید بدانید که اکثر شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های پرچم‌دار را در اولویت قرار می‌دهند و گوشی‌های اقتصادی و میان رده همین سطح از پشتیبانی را دریافت نمی‌کنند. البته قضیه اپل متفاوت است. درحالی‌که گوشی‌های اندرویدی چرخه دو ساله پشتیبانی دارند، چرخه پشتیبانی محصولات اپل طولانی‌تر است و حتی تا سه الی پنج سال نیز می‌رسد.

 

اما آیا اجرا کردن آخرین نسخه نرم‌افزاری روی گوشی مهم است؟ برای برخی‌ها بله و برای برخی‌ها خیر. البته تمامی نقش‌های اصلی و هسته‌ای که شما از گوشی‌تان انتظار دارید تحت تاثیر این هستند که شما از نسخه نوقا اندروید استفاده می‌کنید یا کیت‌کت. یکی از مواردی که در اینجا باعث ایجاد تمایز می‌شود، بحث امنیتی است.

 

نسخه‌های جدیدتر اندروید که به بازار عرضه می‌شوند معمولا آسیب‌پذیری‌های امنیتی پیشین را رفع کرده‌اند و هکرها دیگر نمی‌توانند از این آسیب‌پذیری‌ها برای هک کردن گوشی‌های کاربران استفاده کنند. یک نرم‌افزار بروز از سو استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها جلوگیری می‌کند.

 

اما چگونه بدانیم که گوشی هوشمند ما در لیست پشتیبانی نرم‌افزاری شرکت سازنده قرار دارد؟ ساده است. شرکت‌ها معمولا در وب‌سایت‌ خود لیست دستگاه‌هایی که قادر به دریافت نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌ها هستند را قرار می‌دهند. رسیدن به پایان خط پشتیبانی نرم‌افزاری از دستگاه معمولا دلیل خوبی برای ارتقای آن به نسخه جدید است.

 

عملکرد دستگاه کاهش یافته است

 

وقتی‌که تازه یک گوشی هوشمند را خریداری می‌کنید، این دستگاه معمولا در روزها و هفته‌های اولیه از سرعت بالایی در اجرای فرامین، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها برخوردار است. اما در طول زمان، سرعت این گوشی به‌تدریج کاهش می‌یابد و معمولا بازی‌ها را با افت فریم نمایش می‌دهد. بعد از یک سال، شاهد لگ‌هایی در اجرای روابط کاربری خواهید بود و می‌بینید که اجرای دستورات توسط گوشی معمولا کمی بیش از گذشته طول می‌کشد. اما این اتفاق چرا رخ می‌دهد؟

کاهش عملکرد یک موضوع داغ موردبحث در دنیای اندروید است. بسیاری بر این عقیده‌اند که کاهش عملکرد دستگاه از خطای کاربر در اجرا و نصب نرم‌افزارها ناشی می‌شود. برخی دیگر نیز بر این نظریه اصرار می‌ورزند که کاهش سرعت دستگاه‌های اندرویدی به دلیل طبیعت فایل منیجر این دستگاه‌ها که در طول زمان فایل‌های سیستمی بسیار زیادی را تولید و آن‌ها را در دستگاه پراکنده می‌کند.

 

حقیقت این است که حجم اپلیکیشن‌ها در حال زیاد شدن است و آن‌ها روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و منابع بیشتری را طلب می‌کنند. دستگاه شما ممکن است آخرین نسخه از یک اپلیکیشن را بدون لگ اجرا کند، اما وقتی برای این اپلیکیشن آپدیت جدید ارائه می‌شود و شما آن را به جدیدترین نسخه به‌روزرسانی می‌کنید، می‌بینید که از عملکرد بدون لگ گذشته خبری نیست و نسخه جدید با تاخیرهایی در اجرا همراه است. بنابراین هرچند که شما ممکن است بتوانید بازی مانند آسفالت 8 را روی یک پرچم‌دار سال 2015 اجرا کنید، اما این به آن معنا نیست که این بازی روی چنین دستگاهی که متعلق به 2 سال پیش است، عملکرد خوبی خواهد داشت.

 

اگر چند سال از آخرین ارتقای گوشی هوشمندتان می‌گذرد و این گوشی دیگر مانند گذشته عملکرد سریع و پایداری ندارد، شاید ایده خوبی باشد که به فکر خرید یک نسخه جدیدتر باشید.

 

عمر باتری ضعیف شده است

علاوه بر نمایشگر و کیفیت دوربین، عمر باتری نیز ازجمله مواردی است که در فروش یک گوشی هوشمند نقش بسزایی دارد. البته برای برخی‌ها عمر باتری مهم‌ترین فاکتوری است که در موقع خرید گوشی هوشمند مورد نظر قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گوشی‌های هوشمند قدرتمند‌تر می‌شوند، ظرفیت باتری آن‌ها نیز در حال افزایش است. البته زمانی که عمر باتری گوشی هوشمند شما کاهش می‌یابد، ظرفیت کلی آن نیز به‌تدریج با کاهش مواجه می‌شود. البته قضیه فقط در مورد باتری‌های گوشی‌های هوشمند نیست، این کاهش عملکرد چیزی است که تمامی باتری‌های لیتیومی از خود نشان می‌دهند.

از لحظه‌ای که شروع به استفاده از گوشی هوشمند جدید می‌کنید، با هر بار شارژ، باتری بخشی از ظرفیت خود را از دست می‌دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ظرفیت واقعی باتری شما بعد از 250 بار چرخه شارژ چیزی بین 84 و 73 درصد خواهد بود.

باتری ازجمله قابلیت‌هایی است که به شما اجازه می‌دهد از تمام ویژگی‌های گوشی هوشمند خود استفاده کنید. بنابراین در یک گوشی با باتری جدانشدنی و بعضا غیرقابل تعویض، وقتی‌که ظرفیت باتری کاهش می‌یابد، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که گوشی خود را به نسخه جدیدتر ارتقا دهید.

پیکسل‌های سوخته در نمایشگر ظاهر می‌شود

اگر این نشانه‌ها را دیدید گوشی‌تان را عوض کنید!

ایجاد شدن پیکسل‌های سوخته و سوختگی در نمایشگر ازجمله موارد آزاردهنده در استفاده از یک گوشی هوشمند است. وقتی‌که این اتفاق رخ می‌دهد، فرقی نمی‌کند که در کجای سیستم‌عامل قرار دارید و یا چه چیزی روی نمایشگر در حال نمایش است. سوختگی نمایشگر وقتی بیش‌ازحد موجب نگرانی می‌شود که دکمه ناوبری را نیز در بر بگیرد. به‌گونه‌ای که این دکمه‌ها دیگر قابل‌تشخیص نباشند.

 

اگر می‌خواهید که نمایشگر گوشی خود را ازلحاظ سوختگی بررسی کنید، می‌توانید یک تصویر کاملا یک رنگ (سفید بهترین رنگ است) را به‌صورت فول اسکرین روی نمایشگر نمایش دهید. سپس در نمایشگر به دنبال هر چیزی بگردید که شبیه به یک واترمارک باشد. اگر چیزی پیدا کردید، شک نکنید که نمایشگر گوشی هوشمند شما سوختگی دارد. اگر دکمه‌های ناوبری گوشی شما به‌صورت نرم‌افزاری هستند، این قسمت مستعدترین مکان برای ایجاد و مشاهده سوختگی است.

 

اگر گوشی‌تان از یک نمایشگر OLED بهره می‌برد، سوختگی نمایشگر اساسا اجتناب‌ناپذیر است. بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند به دنبال راهی هستند تا بتوانند مانع از فرآیند سوختگی نمایشگر شوند و یا لااقل آن را کند کنند. برای مثال، کمپانی سامسونگ و سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند تغییراتی را روی دکمه‌های نمایشگر و نمایشگرهای always-on بوجود آورده‌اند که به‌صورت دوره‌ای و در فواصل معین بین پیکسل‌ها تغییر کنند. این تغییر چنان کوچک است که فقط با نگاهی ریزبینانه می‌توان آن را تشخیص داد. اما همین تغییر کوچک پیکسل‌ها این اطمینان را می‌دهد که دکمه‌های ناوبری همیشه یک یا چند پیکسل به‌خصوص را روشن نمی‌کنند.

 

نمایشگرهای LCD خیلی مستعد سوختگی نیستند، اما برای کسانی که گوشی‌های هوشمند آن‌ها به نمایشگرهای OLED مجهز است، سوختگی نمایشگر می‌تواند یک نگرانی جدی باشد. بعد از دو سال استفاده از یک گوشی هوشمند با نمایشگر OLED، احتمالا شاهد سوختگی‌هایی در نمایشگر باشید. اگر این سوختگی‌ها تجربه شما از گوشی را تحت تاثیر قرار دهند، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که یک گوشی هوشمند جدید خریداری کنید.

آسیب‌های فیزیکی که استفاده روزمره از گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که گوشی هوشمند از دستتان به زمین می‎‌افتد. این افتادن‌ها می‌تواند باعث ترک برداشتن نمایشگر شود و پنل پشتی را بشکند. به‌صورت معمول، شکسته شدن پنل پشتی خیلی نمی‌تواند استفاده از یک گوشی را تحت تاثیر قرار دهد، اما یک نمایشگر ترک برداشته و بعضا شکسته شده می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. حتی اگر لمس گوشی به‌درستی کار کند، این ترک‌ها روی دید کاربر تاثیر می‌گذارد و حتی احتمال بریده شدن انگشت نیز وجود دارد.

سقوط‌ها می‌توانند روی بخش‌های دیگری از گوشی نیز تاثیرگذار باشند. این احتمال وجود دارد که بعد از هر سقوط، اجزای داخلی گوشی از جای خود کنده شوند. دکمه‌ها و پورت‌ها نیز بعد از سقوط گوشی ممکن است عملکرد صحیح خود را از دست بدهند. سنسور دوربین نیز ممکن از جای خود کنده شود و به همین دلیل شما نتوانید ویدئو و تصویر ضبط کنید. پورت‌های USB نیز ممکن است به همین طریق از جای خود کنده شوند و شارژ گوشی غیرممکن شود. (مگر اینکه گوشی شما از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند)

سقوط گوشی می‌تواند روی تجربه شما تاثیر زیادی بگذارد، حتی اگر گوشی هنوز هم قابل‌استفاده باشد. علاوه بر مسئله سقوط از ارتفاع، گوشی‌های هوشمند به‌طورمعمول بعد از چند سال استفاده فرسوده می‌شوند. وقتی‌که گوشی شما از ارتفاع سقوط می‌کند و تجربه شما در استفاده از آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، احتمالا باید خود را برای خرید یک گوشی جدید آماده کنید. البته برخی کاربران نیز ترجیح می‌دهند که با همان گوشی آسیب‌دیده روزگار بگذرانند، اما این موضوع به این بستگی دارد که میزان خسارات وارده به دستگاه چقدر است.

 

نتیجه‌گیری

هرکدام از دلایل گفته‌شده در بالا می‌تواند برای خرید یک گوشی جدید کافی باشد. اما این‌ها تنها دلایلی نیستند که می‌تواند برای خرید یک گوشی جدید شما را مجاب کنند و دلایل متنوع زیادی نیز وجود دارد که شخص ممکن است تصمیم به خرید یک گوشی هوشمند جدید بگیرد. ممکن شما تا گوشی موردنظر خود را پیدا نکنید، تصمیم به ارتقای گوشی فعلی خود نگیرید. ازآنجایی‌که بسیاری از افراد گوشی‌های خود را به مدت 2 سال نگهداری می‌کنند، ارتقای گوشی به‌صورت اتفاقی انجام نمی‌شود، به‌خصوص زمانی که مجبور باشید قیمت خرید گوشی جدید را نیز مدنظر قرار دهید. البته این نکته نیز قابل ذکر است که بعد از چند سال استفاده مداوم از یک گوشی، تفاوت‌هایی که خرید یک گوشی جدید برای شما ایجاد می‌کند بسیار قابل توجه است.

منبع: برترین ها