آنچه برای انتخاب رشته موثر باید بدانید

انتخاب رشته کنکور سراسری فاز دوم در مرحله ورود به دانشگاه است. فاز اول، هفته اول تیرماه تمام شد.

انتخاب رشته کنکور سراسری با وجود آنکه نسبت به سال های قبلی آسان شده است و شانس قبولی افزایش یافته، اما برای ورود به دانشگاه های مطرح و هم چنین رشته های پر تقاضا در ۵ گروه آزمایشی، نیاز به دقت و توجه و استفاده از مشاوران حرفه ای و با تجربه است. بر اساس کارنامه داوطلبان که اواسط مرداد ماه اعلام می شود، رتبه و تراز منطقه ای و استانی مشخص شده و با توجه به سهمیه ها، می توان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرد.

 

 

از تیر ماه تا اخر شهریور، دقت و حوصله و انگیزه خود را افزایش دهید که برای انتخاب رشته اهمیت بسزا دارید.

 

 راهنمای انتخاب رشته,نکاتی برای انتخاب رشته
پس از برگزاری کنکور، انتخاب رشته اهمیت بسزایی دارد

 

پس از برگزاری کنکور، انتخاب رشته اهمیت بسزایی داشته و از هفته اول تیر ماه تا اواخر مرداد ماه، ذهن میلیون ها داوطلب و خانواده آن ها را درگیر می کند. انتخاب رشته اگر چه تاثیر شگرف و ژرفی در آینده تحصیلی و کاری داوطلب در روزگار کنونی ندارد، اما به هر حال، انتخاب بد، شما را با ۴ سال درگیر دروس و رشته و دانشگاه و آزمایشگاهی میکند که به آن علاقه ندارید و وقت و پول خود و کشور را هدر می میدهد.

 

پس در انتخاب رشته دقت کنید که ابتدا علایق خود نسبت به رشته مد نظر باشد. اگر از حیوانات ترس دارید و این ترس همچنان بر شما غلبه کرده است و برای رهایی از آن هم هیچ برنامه ای ندارید!، توصیه می شود که به خاطر ورود به دانشگاه تهران، کارشناسی جانور شناسی را در دستور کار قرار ندهید! یا اگر به علوم آزمایشگاهی و کار کردن در فضای بسته و میکروسکپ علاقه ندارید، این رشته را حتی بخاطر آینده شغلی و دانشگاه خوب از دستور کار خود خارج کنید. اگر حس خوبی با جوشکاری و فلز و این چیزها ندارید، سمت متالوژی نروید. خلاصه، رشته ای انتخاب کنید که اگر ۴ سال بعد به شما گفتند در دور افتاده ترین نقاط ایران در این زمینه مشغول به کار شوید، حس بدی به شما ندهد!

 

زمان انتخاب رشته کنکور و زمان اعلام نتایج کنکور

آنچه مسلم است، رقابت برای ورود به رشته ها و دانشگاه های خوب در هر ۵ گروه شدید و سخت است. مخصوصا که سهمیه ها نیز تاثیر گذار بوده و این قضیه برای ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی قابل ملاحظه تر خواهد بود. همانطور که میدانید، ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد با هم ادغام شده است، اما انتخاب رشته دانشگاه آزاد و انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت اینترنتی و به صورت جداگانه در روز مقرر انجام می شود و باید به این قضیه توجه کنید تا با توجه گروه آزمایشی که امتحان دادید، در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته، کد رشته ها را درست انتخاب کنید.

 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری  دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور طبق روال سال های اخیر معمولا پس از اعلام نتایج اولیه کنکور و آگاهی داوطلبان از تراز و رتبه و وضعیت وی در سهمیه استانی مشخص می شود و شما قادر خواهید بود نسبت به انتخاب رشته اینترنتی اقدام کنید. البته همانطور که میدانید، در بهمن ماه نیز برای تکمیل ظرفیت، یک بار دیگر فرصت انتخاب رشته به مجاز شده های انتخاب رشته در مرداد ماه اعطا خواهد شد.

 

نتایج اولیه کنکور سراسری از اواسط مرداد ماه اعلام خواهد شد. زمان انتخاب رشته کنکور سراسری از اواخر مرداد ماه امسال خواهد بود و شما مدتی وقت دارید تا نسبت به انتخاب کد رشته محل های مورد نظر در گروه آزمایشی مربوطه اقدام کنید. پس لازم است که شما اطلاعات کامل و جامعی درباره رشته های که قصد انتخاب دارید از الان پیدا کنید. با مشاوران مشورت کنید. با دانش آموختگان این رشته ها صحبت کنید. سری به یکی از دانشگاه های استان محل سکونت زده و با اساتید و همچنین دانشجویان و دانش آموختگان و مسئولان دانشگاه درباره رشته مورد علاقه خود صحبت کنید. فایل های ویدیویی تماشا کنید تا درباره اکو سیستم و وضعیت کار و شیوه تحصیل و تدریس و موضوعات کتاب های رشته مورد نظر اطلاعات کافی بدست آورید. این ها یاری کننده شما در انتخاب رشته کنکور سراسری خواهد بود.

 

 انتخاب رشته,نکاتی برای انتخاب رشته آزمون سراسری
نتایج اولیه کنکور سراسری از اواسط مرداد ماه اعلام خواهد شد

 

نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه ها از ترم مهر ماه امسال بسیار اهمیت دارد. شاید شما رتبه استانی خیلی خوبی کسب کرده باشید. اما به دلیل عدم توجه به سهمیه ها و شرایط انتخاب فلان رشته در فلان شهر و در فلان دانشگاه، از انتخاب گزینه های عالی که حق شما بود، بازمانده و به گزینه های درجه دوم و درجه سوم بسنده کنید.

 

در انتخاب رشته کنکور سراسری توجه کنید که کلیه متقاضیان در گروه های آزمایشی ۵ گانه می توانند ۱۵۰ کد رشته محل را انتخاب و در فرم اینترنتی وارد کنند.

 

در انتخاب رشته کنکور سراسری توجه کنید که رشته های مورد نظر شما از دفتر راهنمای انتخاب رشته مربوطه به هر گروه آزمایشی انتخاب شود و اشتباها، کد رشته محل های علوم تجربی را در علوم ریاضی یا هنر وارد نکنید که امکان اصلاح توسط سازمان سنجش به داوطلب داده نمیشود. مگر در موارد خیلی خاص!

 

در انتخاب رشته کنکور سراسری به این موضوع توجه کنید که پیش از ورود کد رشته محل ها در فرم اینترنتی، حتما در خانه روی کاغذ، ان ها را به دقت وارد کنید تا اشتباهی صورت نگیرد و موقع انتقال به رایانه، به راحتی این کار انجام شود.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری دقت کنید که کار را به روز اخر موکول نکنید.

• در انتخاب رشته کنکور سراسری حتی الامکان از کافی نت ها استفاده نکنید تا تمرکز شما حفظ شود.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری دقت کنید که ورود اطلاعات باید به سامانه سازمان سنجش باشد.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری دقت کنیدکه اولین انتخاب رشته شما نشان از علاقه شما به آن رشته دارد.

 

• پس انتخاب رشته را بر اساس اولویت های علمی و علایق خود تعیین کنید.

• در انتخاب رشته کنکور سراسری، علایق شما به هر چیز ارجح است.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری از چشم و هم چشمی با دوست و آشنا و فامیل در انتخاب رشته پرهیز کنید.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری اگر پس از ثبت نام به تغییر رشته و یا اولویت نیاز داشتید، تا پایان مهلت ثبت نام حداکثر ۵ رشته انتخابی را میتوانید جایگزین یا جابجا کنید.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری توجه کنید که اگر در آزمون غیبت داشتید یا از ابتدا در کنکور ثبت نام نکرده باشید، تا پایان مهلت انتخاب رشته میتوانید در رشته های بدون آزمون که صرفا بر اساس بررسی سوابق تحصیلی انجام می شود، انتخاب رشته کنید.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری، مطمئن ترین و موثق ترین و مستند ترین مشاور، سازمان سنجش آموزش کشور است.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه زبان های خارجی، صرفا بخاطر اینکه در فلان دانشگاه تحصیل کنید، زبان روسی یا ایتالیایی که هیچ علاقه ای به آن ندارید را انتخاب نکنید.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه هنر، صرفا بخاطر اینکه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را انتخاب کنید، ۴ سال رنج تحصیل در رشته تئاتر که به آن علاقه ندارید را قبول نکنید.

 

• در انتخاب رشته کنکور سراسری از مشاوران مجازی مجهول الهویه و مجهول المکان پرهیز کنید.

 

توجه داشته باشید که تا مدتی که برای این کار فرصت دارید به موارد زیر توجه داشته باشید.

 

• حتما سری به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان محل سکونت بزنید.

• حتما با دانشجویان رشته مورد نظر خود رایزنی کنید.

• حتما با دانش آموختگان رشته های مورد نظر خود رایزنی کنید تا درک شما نسبت به رشته افزایش یابد.

 

• چارت درسی رشته های مورد نظر را از سایت وزارت علوم دریافت و مطالعه کنید.

• اطلاعات دانش آموختگان رشته های مختلف را میتوانید در لینکدین بدست آورید.

 

• تنها درسی که نباید تا اوایل مهر ماه، از خواندن و تکرار آن طفره بروید، درس زبان انگلیسی است.

• بهترین مشاور برای انتخاب های خوب، شناخت علایق و قابلیت ها و بررسی آینده بازار است.

 

• انتخاب خوب، نیاز به صبوری و مطالعه خوب دارد.

 

منبع : rooziato.com