فسنجان

 

 

خورش فسنجان از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که برای پخت این خورش روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه این مطلب طرز تهیه فسنجان شمالی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم.

فسنجان شمالی از انواع غذاهای محلی خوشمزه و پرطرفدار است و شما می توانید این غذای اصیل ایرانی را در منزل به راحتی بپزید. در طرز تهیه فسنجان شمالی از گردو و گوشت چرخ کرده و سبزی های مخصوص و رب انار و شکر و ادویه و هویج و پیاز استفاده می شود.

 

در طرز تهیه خورش فسنجان از گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده استفاده می شود و هر کدام از این خورش ها طعم و مزه خاص خودشان را دارند. از خورش فسنجان با مرغ و فسنجان با گوشت چرخ کرده می توانید در مهمانی ها و مجالس خود برای پذیرایی از مهمان هایتان استفاده کنید و پذیرایی با شکوهی را از آن ها داشته باشید.

 

طرز تهیه فسنجان شمالی در منزل

مواد لازم برای ۴ نفر

 

گوشت چرخ کرده

۳۰۰ گرم

گردو آسیاب شده

۱۰۰ گرم

پیاز

دو عدد

هویج درشت

یک عدد

تره

یک دسته کوچک

گشنیز

یک دسته کوچک

جعفری

یک دسته کوچک

شکر

به میزان لازم

رب انار

به میزان لازم

فلفل

به میزان لازم

نمک

به میزان لازم

روغن مایع

به میزان لازم

 

 

 

برای پخت خورش فسنجان ابتدا گوشت چرخ کرده را درون ظرفی مناسب بریزید سپس یک عدد پیاز را رنده کنید و پیاز رنده شده و نمک و فلفل را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مخلوط این مواد را به خوبی ورز دهید سپس درون ظرفی دیگر مقداری آب بریزید و ظرف را در کنار دست خود قرار دهید از گوشت چرخکرده به اندازه یک فندق برداشته سپس کف دست هایتان را خیس کنید و گوشت چرخ کرده را به کمک کف دست هایتان به شکل توپی گرد در آورید و همه گوشت را به این روش برای پخت خورش فسنجان شمالی آماده کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه فسنجان شمالی درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید سپس تابه را روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید و گوشت های قلقلی شده را درون روغن به خوبی تفت دهید سپس درب تابه را روی آن قرار دهید تا گوشت های قلقلی پخته شوند و بعد از پخته شدن کامل گوشت ها آن ها را از روی حرارت گاز بردارید و در گوشه ای قرار دهید.

در این مرحله از طرز تهیه فسنجان شمالی سبزی ها را به خوبی پاک کنید سپس آن ها را بشویید و به صورت ریز خرد نمایید. پیاز را هم به صورت خلال های نازک خرد کنید.

 

دستور تهیه فسنجان شمالی

درون قابلمه ای مقداری روغن مایع بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و پیازها را درون روغن به خوبی سرخ کنید بعد از اینکه پیازها طلایی رنگ شدند هویج رنده شده را به همراه سبزی خرد شده و گردوهای آسیاب شده به پیاز اضافه کنید و مخلوط این مواد را به خوبی تفت دهید بعد از اینکه گردوها به روغن افتادند دو پیمانه آب جوشیده به مخلوط مواد بیفزایید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مواد به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم شعله گاز پخته شوند. بعد از مدت زمان ذکر شده رب انار و نمک را به مواد خورش اضافه کنید و مخلوط مواد را هم بزنید و اجازه دهید خورش به مدت ۲ ساعت دیگر نیز روی حرارت گاز جا بیفتد سپس بعد از مدت زمان ذکر شده شکر را به خورش فسنجان بیفزایید و گوشت های قلقلی شده را هم به خورش فسنجان اضافه کنید و بعد از اضافه کردن گوشت های قلقلی اجازه دهید تا خورش نیم ساعت دیگر نیز بپزد و به خوبی جا بیفتد. توجه داشته باشید که خورش فسنجان باید روی حرارت کم شعله گاز بپزد.

در مرحله آخر طرز تهیه فسنجان شمالی بعد از اینکه خورش به خوبی پخته شد آن را درون ظرف مناسبی بریزید سپس با کمک روش های تزیین خورشت آن را تزیین کنید و به همراه پلو این خورش خوشمزه را سرو کنید.

 

در این مطلب با طرز تهیه فسنجان شمالی آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این خورش خوشمزه و خوش طعم نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع خورشت کلیک کنید.